środa, 20 maja 2020

26 MAJA-DZIEŃ MATKI

26 MAJA-DZIEŃ MATKI

Dopiero od połowy XX wieku Dzień Matki jest obchodzony powszechnie na całym świecie. Niewykluczone, że przyczyniła się do tego tragedia II wojny światowej, przez co na nowo doceniono rolę kobiet jako rodzicielek, opiekujących się dziećmi i stojących na straży domowego ogniska. Obecnie Dzień Matki jest w różnych formach i terminach w kalendarzach  prawie 140 krajów świata. Najczęściej, bo aż w 63 państwach, obchodzony jest w drugą niedzielę maja.
Historia Dnia Matki w Polsce związana jest z Krakowem, gdzie w 1914 roku po raz pierwszy obchodzono to święto. Już w latach 20. XX wieku dzieci wręczały swoim mamom z tej okazji laurki, drobne upominki i recytowały dla nich wierszyki. Od początku Dzień Matki jest w Polsce obchodzony 26 maja (źródło:polki.pl).
Wspólne muzykowanie to świetny sposób na spędzanie czasu z rodziną.  Oto piosenka                  Wojciecha Młynarskiego pt. „Nie ma jak u mamy”- zaśpiewajcie! Link poniżej:
Zapraszam do zabawy. Wybierzcie to, co najbardziej Wam się podoba.
1. Sięgnijcie po rodzinne albumy zdjęć, zajrzyjcie do zasobów elektronicznych i  poznajcie swoją rodzinę bliższą i dalszą.
2. „Kto to jest?”-odgadnijcie imiona członków rodziny na podstawie zdjęcia częściowo zasłoniętego lub krótkiego opisu.
3. Przeprowadźcie konkurs rodzinny językowy, polegający na wyszukiwaniu nazw słowa „mama” w różnych językach (słowniki, Internet, własna wiedza itd.).
4. Narysujcie portret najbliższej  rodziny.
5. Wykonajcie prezent dla mamy: koszyczek wiosenny-  na podstawie zdjęć.




Poznajcie przysłowia ze słowem „MATKA”
Od matki dobre i ostatki
Bez matki nie ma chatki
Dla każdej matki miłe jej dziatki
Do ludzi po naukę, do matki po koszulę
Do ludzi po rozum, do matki po serce
Jakie jabłko, taka skórka, jaka matka, taka córka
Lepsza u matki polewka, niż u obcych marcepany
Dobre dziatki to skarb matki
Doświadczenie to matka mądrości
Nadzieja-matką głupich

                                                                                                          (źródło:przysłowia-polskie.pl)
MAMA-to osoba wyjątkowa w rodzinie. Ale czy wiecie, kto to jest np. bratanek, siostrzeniec? Wyjaśniam:
Babcia – mama Twojego ojca lub matki
Dziadek – ojciec Twojego ojca lub matki
Wnuczkawnuczek – córka, syn Twojego dziecka
Stryjek – brat Twojego ojca
Stryjenka – żona brata Twojego ojca
Ciotka – siostra Twojego ojca lub matki
Wujek – brat Twojego ojca lub matki, ewentualnie mąż ciotki
Bratanekbratanica – syn, córka Twojego brata
Siostrzeniecsiostrzenica – syn, córka Twojej siostry
Brat stryjecznysiostra stryjeczna – syn, córka Twojego stryja
Brat ciotecznysiostra cioteczna – syn, córka Twojej ciotki 
 Teść – ojciec Twojego małżonka (-ki)
Teściowa – matka Twojego małżonka (-ki)
Szwagierszwagierka – rodzeństwo żony lub męża
Bratowa – żona brata
 
Moja rodzina, mój dom..
 Przeczytaj wiersz. Czy w Twojej rodzinie jest podobnie? A może zupełnie inaczej? Czy znasz pasje i zainteresowania swojej rodziny?  Porozmawiaj o tym J. To ciekawy sposób na rodzinne spędzenie czasu.
„Moja rodzina to mama i tata. Choć nie mam siostry, ani brata,
Nie jestem sam! Mam najwspanialszą ze wszystkich mam!
Uśmiech na jej twarzy co dzień trwa. Choć często kłopoty przeze mnie ma.
Słowem przygasić mnie potrafi. Ale gdy trzeba humor poprawi.

Z tatą kłopotów mam bez liku. Zwłaszcza, gdy sprawdzi oceny w dzienniku.
Ale gdy trzeba czas znajdzie dla mnie. Zagra w tenisa, nie wyda mnie mamie.
Mam jeszcze babcię, najlepszą na świecie. Nigdzie takiej drugiej nie znajdziecie.
Czasem z religii mi lekcje odrabia.  A gdy nabroję za mną się wstawia.

Ja mam natomiast  9 lat. Z radością poznaję świat.
I powiem Wam w sekrecie. Uczę się w szkole najlepszej w powiecie.
Choć mam rodzinkę małą. To mocno kocham ją całą.
Moja rodzina wspaniała jest! Powiem krótko: „jest the best”!  (autor: Maciej Pisarek)

Pozdrawiam. M.A. m.akolinska@sp141.edu.pl